Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Werken met cliëntenfeedback in de jeugdhulp
Authors: ---
ISBN: 9789033495465 Year: 2014 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het dagelijkse werken met cliënten krijgen hulpverleners voortdurend feedback. Van gefronste wenkbrauwen tot uitgeschreven antwoorden op de tevredenheidsvragenlijst: elke cliënt kan op elk moment, gevraagd of ongevraagd, feedback geven over elk aspect van de hulpverlening. Het werk is gestoeld op concrete praktijkervaringen en gericht op elke hulpverlener die bewust cliëntenfeedback wil inzetten in de hulpverlening. Het is een concreet hulpmiddel om hulpverleners te laten reflecteren over het verzamelen en vertalen van cliëntenfeedback en geeft een antwoord op de vraag hoe we oog kunnen hebben voor elke vorm van feedback. Dit boek maakt op een praktische en verstaanbare manier duidelijk hoe cliëntenfeedback kan bijdragen tot een kwalitatief hulpverleningsaanbod


Book
Het hulpverlenend gesprek : een praktische handleiding
Author:
ISBN: 9789001709556 Year: 2008 Publisher: Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een concreet en praktisch boek over gespreksvoering in de professionele hulpverlening voor de beginnende hulpverlener in opleiding. De belangrijkste handvatten en aanwijzingen staan er in. 'Met een hulpverlenend gesprek bedoelen we hier het gesprek dat je als (toekomstig) professional voert met een cliënt die in de problemen zit'. Je helpt opdat de cliënt de weg voor hulp zelf kan vinden (non-directief) of door de weg te wijzen (directief). Er is een groot verschil tussen beroepsmatig helpen of een vriendendienst of advies die niet beroepsmatig is te verlenen. Het verschil in mensvisie van de grondleggers van de psychotherapie (Freud, Skinner, Rogers en Ellis) wordt uitgelegd, evenals andere opvattingen over de wijze van helpen. Het boek gaat in op de valkuilen, de weerstanden, het proces, de onderdelen van de communicatie en het komen tot een goede werkrelatie; op de beginfase van de intake, het vervolg en de doelstelling en ook op het somatiseren bij allochtone cliënten en het omgaan met verschillende culturen. Het boek geeft antwoord op de volgende vragen: "Wat houdt hulpverlenen nu eigenlijk in? - Hoe kom ik achter het werkelijke probleem? - Wat zijn de verschillen tussen directieve en non-directieve vormen van hulpverlening? - Hoe bepaal ik of ik een bepaald probleem het beste directief of non-directief of een combinatie daarvan kan aanpakken?" Naast de vele concrete voorbeelden, tips en aanwijzingen en een uitgebreide casuïstiek bevat het boek diverse tests, waarmee de beginnende hulpverlener zijn inzicht in zijn eigen functioneren kan vergroten


Book
Verbondenheid in de hulpverlening
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044135015 Year: 2017 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De huidige maatschappelijke context die gekenmerkt wordt door tendensen zoals versnelling, digitalisering en besparingen, zet de relatie tussen cliënt en hulpverlener onder druk. Cliënten en hulpverleners krijgen steeds minder tijd om een duurzame samenwerkingsrelatie, die verankerd is in verbondenheid, uit te bouwen.Toch vormt juist de samenwerkingsrelatie het meest wezenlijke in de ondersteuning van mensen in maatschappelijk kwetsbare leefsituaties. Elke hulpverlener is hiervan overtuigd en zoekt naar een manier waarop hij de relatie met de cliënt binnen deze context kan vormgeven.In deze publicatie geven docenten en studenten op een bevlogen manier hun ervaringen en praktijkinzichten over verbondenheid weer en de manier waarop ze versterkt kan worden. Theoretische raamwerken en praktijkervaringen worden met elkaar gelieerd, wat resulteert in een palet van verschillende visies en persoonlijke praktijkervaringen. Dit inspireert hulpverleners in spe, maar ook wie al jarenlang actief in het werkveld staat.


Book
Psychologische gespreksvoering : een basis voor hulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9789024402021 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Boom Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek vergroten de auteurs in de eerste plaats inzicht in de psychologische theorieën die de hulpverlener houvast bieden. Daarnaast biedt het een overzicht van het arsenaal aan concrete vaardigheden dat nodig is voor het voeren van hulpverleningsgesprekken. De auteurs leggen daarbij een duidelijk verband tussen theorie en de toepassing via veel praktijkvoorbeelden. Na een bespreking van de algemene gezindheid tegenover de cliënt worden aspecten van de cliëntgerichte, de cognitief-psychologische en de sociaal-leertheoretische benaderingen belicht. De auteurs werken de vier rollen voor de hulpverlener verder uit: vertrouwensfiguur, mededeelzame detective, docent en coach. Deze rollen worden geplaatst in een helder gespreksmodel met de fasen probleemverheldering, probleemnuancering en probleembehandeling. Daarna volgen de voor iedere fase kenmerkende gespreksvaardigheden. De tekst is voortgekomen uit vele jaren ervaring met pratica en trainingen gespreksvoering voor diverse groepen studenten en professionals. Op www.psychologischegespreksvoering.nl vindt u extra mogelijkheden de stof uit het boek te oefenen aan de hand van vele videofragmenten met voorbeelden, oefeningen, opdrachten en toetsvragen. De combinatie van boek en online materiaal biedt een effectieve ondersteuning van onderwijs en training in professionele hulpverlenings- en coachingsgesprekken


Book
Het hulpverlenend gesprek: theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789001848095 9789001876043 9001876048 9001848095 Year: 2015 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over gespreksvoering en de meest voorkomende problemen en valkuilen waarmee een beginnend hulpverlener in de praktijk geconfronteerd wordt.www.hulpverlenendgesprek.noordhoff.nl


Book
Hoe zeg ik het? Practisch communiceren in de gezondheidszorg.
Authors: ---
ISBN: 9789034193636 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Standaard Uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woorden kunnen wonderen doen, maar kunnen ook mensen in verwarring brengen en zelfs figuurlijk verlammen. Een kwaliteitsvolle gezondheidszorg vereist naast goed opgeleide hulpverleners en een degelijke infrastructuur een doelgerichte en zo efficiënt mogelijke communicatie tussen alle betrokken partijen. Hierover werden al veel modellen en theorieën ontwikkeld. Deze modellen kunnen maar toegepast worden als je je taal efficiënt gebruikt. Met woorden probeer je uit te drukken wat je ervaart. Taal is niet de ervaring zelf, maar geeft aan hoe je die ervaring beleeft. Dat is voor iedereen anders en wordt pas duidelijk nadat je de ervaring bevraagd en verkend hebt. Inefficiënt taalgebruik leidt tot `lege' communicatie. Er wordt wel gepraat, maar niet efficiënt en zeker niet oplossingsgericht. Dat leidt vaak tot ergernis, misverstanden en minder goed functioneren. Daarom is taal de sleutel tot een `volle' oplossingsgerichte communicatie. Tal van concrete en reële voorbeelden illustreren de communicatie van de hulpverlener met de hulpvrager, met `significant others', onder collega's en met leidinggevenden. Na het lezen van dit boek ben je je meer bewust van de communicatie en de taalpatronen van jezelf en van anderen. De auteurs leren je te focussen op wat je zegt en hoe je het zegt en op wat anderen zeggen en hoe ze het zeggen. Ze geven concrete tools en tricks om efficiënter en doelgerichter te communiceren. Daarnaast vind je in elk hoofdstuk ook tips en actiepunten. Met dit praktische boek kan iedereen in de gezondheidszorg onmiddellijk zelf aan de slag.


Book
Training sociale vaardigheden voor agogische beroepen.
Authors: ---
ISBN: 9051895607 Year: 1996 Publisher: Utrecht Lemma


Book
Agressie in het sociaal pedagogisch werk
Authors: --- ---
ISBN: 9024413893 Year: 2003 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie leiding of begeleiding geeft in het sociaal pedagogisch werk krijgt te maken met agressie, een verschijnsel dat vaak veel vragen oproept. In dit boek verschaffen de auteurs inzicht in de achtergronden van agressie en in de motivatie die tot agressie kan leiden. Naast deze beschrijving van het verschijnsel agressie wordt aan de hand van cases een aantal suggesties gedaan voor gedrag en er wordt uitgelegd waarom dat gedrag agressie kan verminderen. (Bron: inleiding)


Book
Ondersteunend communiceren bij dementie.
Authors: ---
ISBN: 9789035233478 Year: 2011 Publisher: Amsterdam : Reed Business,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze praktische gids is bedoeld als een concreet hulpmiddel voor verzorgenden of managers in de ouderenzorg maar ook voor familieleden of SPH'ers voor het beter doen slagen van de interactie!


Book
Gespreksvoering bij geestelijke verzorging: een methodische ondersteuning om betekenisvolle gesprekken te voeren
Author:
ISBN: 9789024417643 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De geestelijk verzorger benadert de levens- en zingevingsvragen vanuit een levensbeschouwelijk kader. Hij werkt voornamelijk op het existentile niveau en het niveau van het Zelf, het Absolute en God. Dat vraagt een bijzondere attitude en gerichtheid vooral op het gebied van de hermeneutische en spirituele cirkel. In dit boek laat Jaap Dijkstra aan de hand van veel voorbeelden uit de praktijk zien hoe de basisvaardigheden in het beroep van geestelijke verzorger kunnen worden toegepast. Verder besteedt hij nadrukkelijk aandacht aan gespreksvoering die verband houdt met ervaringen van contingentie (dat wat mensen 'toevallig' en plotseling kan overkomen). Tenslotte komt ook de verbeelding in het gesprek (verhalen, rituelen, symbolen) ruimschoots aan bod. Het boek is bedoeld voor hen die gesprekken voeren over levens- of zingevingsvragen. Vaak zijn dat pastores, humanistisch raadlieden, pastoraal werkers, geestelijk verzorgers in instellingen. Het boek kan ook nuttig zijn voor anderen zoals Maatschappelijk werkers of mensen die werkzaam zijn in een hospice Inhoudsopgave : Voorwoord Inleiding 1 Verkenning van het terrein 1.1 Verhouding pastorale zorg en geestelijke zorg 1.2 Hermeneutiek als gemeenschappelijke basis 1.3 Zingeving als werkveld 1.4 Doelgroep 1.5 Levensweg en vragen 1.6 Geestelijke of pastorale zorg als hulpverlening 1.7 Samenvatting 2 Levensvragen: context en verschillende lagen 2.1 Informele context 2.2 Psychotherapie en geestelijke verzorging 2.3 De religieuze of spirituele context van een levens- of zingevingsvraag 2.4 Levensvragen op verschillende niveaus 2.5 Primair en secundair referentiekader 2.6 Samenvatting 3 Competenties van de 'geestelijk verzorger' 3.1 Hermeneutische competentie 3.2 Communicatieve competentie 3.3 Spirituele competentie 3.4 Agogische competentie 3.5 Samenvatting 4 Communicatie 4.1 Communicatie belicht vanuit spiritualiteit 4.2 Aspecten van menselijke communicatie 4.3 Feedback 4.4 Lichaamstaal 4.5 Samenvatting 5 Het hulpverlenende gesprek: Een methodische invalshoek 5.1 Verschillende soorten gesprekken 5.2 Counselen 5.3 Non-directief of directief 5.4 Attitude 5.5 Fasen op weg naar het doel 5.6 Samenvatting 6 Basisvaardigheden 6.1 Luisteren 6.2 Spreken 6.3 Kijken 6.4 Vragen stellen 6.5 Reflecteren 6.6 Parafraseren 6.7 Samenvatten 6.8 Concretiseren 6.9 Confronteren 6.10 Samenvatting 7 Gespreksvoering procesmatig bekeken 7.1 De 'geestelijke verzorger' als gids: een metafoor 7.2 Enkele praktische zaken 7.3 Fasen in een gesprek 7.4 Een aantal thema's over de dynamiek in het gesprek 7.5 Mogelijke valkuilen 7.6 Samenvatting 8 Contingentie-ervaringen: het belangrijkste werkveld 8.1 Verliesverwerking 8.2 Zingevingsvragen (praktisch gezien) 8.3 Religieuze ervaring 8.4 Crises in de levensloop 8.5 Samenvatting 9 Werken met verbeelding 9.1 Verbeelding, een theoretische verkenning 9.2 Verbeelding praktisch in beeld gebracht 9.3 Samenvatting Nawoord Literatuur

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by